Rok tramvajáka – 9. týden

Pondělí 24. 2. 2020

dovolená

Říkal jsem minulý týden, že je dovolená vzácná? No tak je tu zase. Tohle je ideální období si čerpat volno během náročného února.

Úterý 25. 2. 2020

21/3 –64 km

Dnes jsem byl opět povolán vypomoci vozovně Pankrác. Ráno mě čeká linka 21, kterou znám velmi dobře, protože ji jako Motol vypravujeme také. Jediným rozdílem je, že se na ni nebudu prohánět s vozem Tatra T6, ale pankráckém T3R.P. Na lince 21 jezdí všechny vozy tzv. sólo. Od posledního výjezdu se sólo vozem z Pankráce se ten dnešní liší tak, že neobjíždím celou vozovnu po objízdné, ale z běžné koleje z vozovny rovnou ven. Tak to mě žádná dodávka v cestě nezastaví.

Připravený solo vůz před výjezdem z Pankráce (foto vlastní)

Z Pankráce na linku 21 vyjíždím nejprve do Modřan a pak mě čeká kolo a půl a následné zatažení zpět na Pankrác z Radlic. Na lince mě aktuálně nemůže nic překvapit. Ze zkušeností vím, že z Modřan musím jet na čas tak, aby mě na Výtoni nepředjela linka 7. Ta způsobí to, že se v Radlicích nevejdu na svou kolej a strávím tak přestávku ve výstupní zastávce. Hned první kolo se mi to ale nepovede. Už v zastávce Černý kůň před sebou vidím vlak linky 17, který odjížděl z Modřan asi 2 minuty přede mnou. To je zvláštní, říkám si. Když dojedu na Nádraží Braník, vidím, že vlak stojí na kopečku přede mnou a stále nejede. Já už mám být ze zastávky minutu pryč.

S vlakem linky 17 můj kolega Filip, čeká za zastávkou Nádraží Braník do centra (foto vlastní)

Když vlak dojedu, ještě minutu zde stojíme. Až zpětně se dozvídám, co se zde stalo. Před vlakem linky 17 jel totiž ještě vlak linky 3 a to velmi pomalu. Za zastávkou Nádraží Braník se řidič rozhodl pustit z obratiště vyjíždějící vlak linky 2 a tak vznikl štrůdl tramvají linek 2, 3, 17, 21 a brzy další 17 za mnou. Podle jízdního řádu měl vlak linky 3 na Palackého náměstí celkem 6 minut zpoždění. O tom, že mě předjel vlak linky 7 na Výtoni asi není pochyb.

Před přeplněným obratištěm Radlice ve výstupní zastávce (foto vlastní)

Jinak už je ranní část na lince 21 klidná. V Radlické ulici jsou sice každé ráno pravidelně kolony aut, ale to už beru jako standard a nepřekvapí mě to. Navíc zde při zatažení cestou zpoždění naberu, ale ve vozovně jsem včas, což mě moc těší. Po předání klíčů od vozu se ještě zastavím za známými lektory a instruktory, kde řešíme nedávnou situaci kolem železniční nehody na Pohořelci. Chybami se člověk učí a to jak svými tak ostatních a to je správně.

11/129 – 24 km

Po nedávné směně na lince 11 už pro mě nejsou přestávky I. P. Pavlova–Spořilov–I. P. Pavlova takovou zajímavostí, ale spíše příjemnou povinností. Mám to na tuto směnu jen krátkou cestu z domu a za dvě hodinky jsem hotový. Proto rád vypomůžu, když je to možné.

Nalevo pivní tramvaj, napravo nealkoholická (foto vlastní)

Středa 26. 2. 2020

9/213 – 140 km

Vzpomínáte si na minulý týden? Tehdy jsem před výjezdem z Motola vystřídal 3 vlaky. Dnes opět přicházím do práce o pár minut dříve a jako by se má předtucha vyplnila, čeká mě výměna vlaku. První má závady, se kterými není možné do provozu vyrazit. Depo mi tedy nabídne vlak záložní, se kterým je vše v pořádku a navíc je už nastartovaný. Po kontrole se zdá být vůz v pořádku a já vyrážím na cestu.

S funkčním vlakem mě čeká výjezd do Řep a zatím jen jedno kolo a následná přestávka v naší vozovně Motol. Má směna je dlouhá. Celkově se skládá ze 4 kol na lince 9 a na dalších dvou vlacích pak vychází ve formě kola a půl. Na druhou přestávku se tedy dostanu ve vozovně Žižkov.

Druhý dnešní vlak Škoda 15T (foto vlastní)

Poslední kolo a půl vyfasuju vůz T3R.P a jsem rád za změnu při této dlouhé směně. To ještě netuším, co mě čeká za krátkou chvíli. Kvůli zaklíněnému automobilu v otevřeném kolejovém svršku mezi zastávkami Poštovka a Hotel Golf je vyhlášený odklon linek jezdících na Sídliště Řepy. Vlaky v úseku Motol–Sídliště Řepy zde pendlují a zajišťují svážení cestujících v odříznutém úseku. Já jsem zrovna na cestě z centra a jsem odkloněný do obratiště Kotlářka.

Vlak linky 9 v zastávce Anděl mimořádně míří do obratiště Kotlářka (foto vlastní)

Ve chvíli, kdy jsem v obratišti Kotlářka, se ozve vysílačka dispečera a hlásí, že v uzavřeném úseku bylo uvolněno a vlaky se tedy vrací na své trasy. Když vyrážím z obratiště Kotlářka zpět do centra, očekávám, že jsem na pár minut posledním vlakem, který míří na Žižkov. K mému překvapení mi za pár minut napřímo volá dispečer a žádá mě, abych si odjel počkat do obratiště Smíchovské nádraží na svůj plánovaný čas odjezdu z Anděla. Je to pochopitelné. Dispečer potřebuje vlaky co nejdříve srovnat do časů podle jízdních řádů.

Manipulační přestávka v obratišti Smíchovské nádraží asi na 20 minut (foto vlastní)

Po navrácení na trasu se už pouze otočím na Spojovací a vlak u vozovny Motol předám kolegovi.

Čtvrtek 27. 2. 2020

15/11 – 83 km

Ve čtvrtek mě v plánovaných směnách překvapila linka 15. Ne protože ji moc často nemám, ale mým nástupem a odstupem ze směny. V podstatě běžná směna na lince 15 dnes končí zatažením do Ústředních dílen Dopravního podniku. Důvod je jednoduchý. Zítra, tedy v pátek, začíná výluka v úseku Poliklinika Vysočany – Vysočanská, kde bude umístěný kolejí přejezd tzv. kaliforňan a naše vozovna Motol bude na linku 16 vypravovat oboustranné vlaky, které přes něj mohou jezdit. Musíme si tedy nějaké vozy vyměnit s vozovnou Hloubětín aktuálně detašovanou v ústředních dílnách.

Poprvé se zeleným vlakem 9366 s celovozovou reklamou na Airbank (foto vlastní)

Aby těch zajímavostí nebylo málo, přijede mi navíc zelený vlak, kterému se říká různě. Celkem populárním názvem je Housenka, pro mě je to Alzák. Zajímavým překvapením je fakt, že na voze je nainstalována antikolizní ochrana, čili je na něm umístěno několik čidel, které mají v případě neočekávané situace zamezit nehodě vlaku s dalšími účastníky provozu. Systém je zatím vypnutý a do řízení nijak nezasahuje.

Po několika běžných kolech na lince 15 začínám potkávat vlaky KT8, které už zatahují k nám do vozovny Motol a mě brzy čeká zatažení do „dílen“. Při cestě z Kotlářky tedy míjím obratiště Olšanské hřbitovy a pokračuji dále po Vinohradské třídě. Jelikož do dílen zatahuji od kurzu poprvé, jsem trochu nervózní, co mě čeká. Dle instrukcí by však mělo být zatažení naprosto primitivní.

V běžné konečné zastávce Olšanské hřbitovy avšak na Vinohradské a zatahující do vozovny (foto vlastní)

Nakonec je vše ještě snazší, než jsem předpokládal. Hned za vraty do ústředních dílen na mě čekají zaměstnanci depa jako denní ošetření, kteří si naši motolskou tramvaji převezmou a mě pošlou do výpravny. Klidně bych zatahoval do dílen častěji. Doufám, že budou na naše vozy opatrní a těším se výměnou na ty jejich obousměrné.

Pátek 28. 2. 2020

16/14 –30 km

Je pátek odpoledne a já jsem hned dostal příležitost se na výlukovou linku 16 podívat. Moje směna začíná přímo ve vozovně a její náplní je pouze vyjet do města, obrátit se na Poliklinice Vysočany, svézt cestující do Řep a zatáhnout zpět do vozovny. Jelikož jsem od srpna na voze KT8 stanoviště neměnil, doufám, že mi pomohou instrukce v notách ke směně. Ve výpravně se potkávám s kolegou Gustavem ze Žižkova, který je zde na přestávce na lince 9. Ochotně se mnou jde vůz KT8 připravit a společně si opakujeme, co mě při obratu čeká. Moc dobře si vzpomínám, jak mi ještě v srpnu při obratech s linkou 9 na Spojovací pomohl při jedné z mých prvních změn stanoviště. Je moc hodný.

Vůz KT8 mám rád, ale běžně se na něj dostanu pouze v úseku Anděl–Barrandov–Anděl při přestávkách na lince 5. Teď mám šanci s ním vyrazit do centra. Jelikož vlak v obloucích více vystupuje do strany než běžné vozy, je po trase linky 16 několik míst, na kterých si musím dát pozor. Pro zbytek trasy je to ale skvělý stroj, ze kterého je perfektně vidět, má spoustu dobře umístěných zrcátek a snad jedinou vadu v oblasti výhledu: špatný pohled za mě do salonu (prostoru cestujících).

Vše probíhá standardně. Na Poliklinice Vysočany je navíc dostatek času udělat změnu stanoviště v klidu. Jelikož se za mnou toho dne zastavil i dvorní fotograf @czech_transport, přináším vám pár momentů z této po dlouhé době první směny na vypůjčeném voze KT8.

Sobota 29. 2. 2020

9/19 –171 km

Foto z návštěvy @czech_transport. Před zastávkou Lipanská z centra.

V sobotu jsem od plánovače vyfasoval jednu z nejdelších víkendových směn a to na lince číslo 9. Celkem 5 koleček a na víkendovou směnu je tento den plný nestandardních situací. Hned během prvního kola se při cestě z města na Řepy dozvídám od dispečera o mimořádné situaci na Bertramce, dle všeho střet tramvaje a automobilu. Stojíme v obou směrech. Cestujícím vše včas ohlásím a na Andělu se jich hned několik rozhodne raději využít souběžně jezdící linky autobusů. Nakonec stojíme mezi Andělem a Bertramkou přibližně 20 minut, to znamená pro některé kolegy pouze otočení v obratišti Sídliště Řepy nebo Kotlářka.

Při dalším kole se ozývá dispečer znovu a hlásí, že ve směru do centra se asi 150 m od první události stala druhá mimořádná událost. Jelikož se informaci dozvídám už na Slánské, cestující na ni upozorním s tím, že dost možná bude po všem až na místo dorazíme. Je tomu tak.

Mezi zastávkami Národní divadlo a Újezd (foto: czech_transport)

Poslední nestandardní situací se bohužel stane povolání sanitky do obratiště Sídliště Řepy, kde nereaguje na výzvu policistů bezdomovec ležící na nástupní zastávce. Sanitka stojí na výjezdu po vnější koleji z obratiště a zde tedy vzorně čeká vůz linky 10. Po neúspěšných pokusech o oživení lékař konstatuje smrt a celé obratiště tak přihlíží této smutné události za klidného sobotního dne v Řepích. Ještě při dalším kole leží tělo na zastávce přikryté plachtou a čeká na svou další cestu. Rád svůj vlak večer předávám kolegovi a jdu si po tomhle náročném dni odpočinout.

Smutná událost v Řepích (foto vlastní)

Neděle 1. 3. 2020

Po rekordním únoru, kdy jsem udělal nejvíce hodin za měsíc (a to během toho nejkratšího v roce) jsem si nechal neděli volnou, abych se mohl věnovat rodině, sobě a studijním povinnostem, které šly zatím mírně řečenou stranou. Nyní mám v plánu nechat březen volnější, ale plány jsou jedna věc a skutečnost pak může být úplně jiná. Uvidíme.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *