Rok tramvajáka – 3. týden

3. týden v novém roce by nebyl podle plánu směn až tak zajímavý. Nakonec se ale událo více zajímavých zážitků, než jsem původně čekal. Snad se mnou budete souhlasit.

Pondělí 13. 1. 2020

10/12 – 102 km

V pondělí jsem opět dostal směnu na lince 10. Překvapuje vás to ještě? Mě ani ne. Linka, na kterou jsem se 3 měsíce nepodíval a nyní ji jezdím spolu s linkou 16 alespoň jednou týdně. Nestěžuju si. Mám ji moc rád.

Při prvním kole odpočinkujeme v obratišti Sídliště Ďáblice

Jedu si velmi pohodlně, tak jak to mám na lince 10 zvykem, všude mám hodně času a rád počkám na dobíhající. Jen nesmím moc dlouho blokovat tramvaje za sebou (třeba v zastávce I. P. Pavlova), které mohou mít zpoždění. Úsek Sídliště Řepy–Šumavská je tedy naprosto bez problémů. Problém opět nastává na mých neoblíbených křižovatkách, které linka 10 projíždí kompletně všechny: Flora, Želivského a Nákladové nádraží Žižkov. Jsou schopné zpozdit na vteřiny přesně jedoucí vlak o celých 5 minut! Mně to samozřejmě nevadí, já mám na konečné času dost. Je mi ale líto těch cestujících, kteří tak přijdou o návazné spojení někde po trase a musí čekat.

Na I. P. Pavlova potkávám v druhém kole známého, lektora z kurzu řidiče, který neváhá vytasit telefon a udělat mi momentku na památku. Taková nečekaná setkání mi vždy udělají velkou radost, je to narušení stereotypu řízení.

Autor: Robert Manda

Kromě problikávajících závad na displeji, které jsem pouze zapsal do knihy závad tramvaje a toho, že se nenavolím do světel za zastávkou Ke Stírce do centra se nic zajímavého už neděje. A je to dobře. Vlastně ještě poslední situace. V posledním kole při cestě na Sídliště Řepy jede červená Fabie za zastávkou Hlušičkova na červenou. Uvědomělý sebevrah si svou chybu uvědomí záhy a to tak šikovně, že zastaví přímo na kolejích, po kterých můj vlak jede. Co dodat.

Úterý 14. 1. 2020

V úterý mě odpoledne čeká test ve škole. Dá se říct jediný v tomto zkouškovém období. Ano, leden je pro studenty vysokých škol obdobím zkouškového. Jelikož už nemám na studium mentální kapacitu, beru si z volna dopolední svačiny na Andělu. Nejlepší způsob prokrastinace.

12/145 – 4x 13,6 km

Na lince 12 potkáváte určitě vozy T3R.P často. Jelikož to mají Kobylisy do Holešovic kousek, vypravují mnoho pořadí této linky. A jelikož již pár let mají na Barrandov vozy Škoda 14T vjezd zapovězený, musí Kobylisy na tuto linku vypravovat vozy T3R.P. Já dostávám do vínku rovnou čtyři. Tomu říkám retro dopoledne.

Vtipné je, že každý řidič sedí ve voze T3R.P jinak. Někdo sedí jako na bidýlku s perfektním výhledem na koleje před vozem. Další v tramvaji až skoro „leží“, aby bylo sešlapování pedálů pohodlnější. No a když má člověk svačiny jako dnes já, je snahou posed řidiči neměnit, aby si nemusel sedačku zase několik minut štelovat podle svých představ. Cesta Anděl–Barrandov–Anděl tedy není ani jedno kolo stejná. Protože každé kolo řídím trochu jinak v závislosti na výhledu.

To, že nám to v Praze od nového roku hodně klouže, jsem již zmiňoval. Klouže to dále. Co je ale horší je, že mi na třetím kole skočí pod tramvaj jedna cestující. Přechází na červenou v zastávce Geologická a bohužel se nepodívá ani vpravo ani vlevo. V tomto úseku máme dovoleno jet 50 km rychlostí a s klouzajícím povrchem a ještě ze svahu je těžké tramvaj včas zastavit. Paní naštěstí zareaguje na zvonek, uskočí a s rukou přes pusu v tom šoku jenom přejede pohledem právě projíždějící tramvaj. To bylo o chlup.

Dopolední část 54,4 km
4x Tatra T3R.P (8464+8465, 8484+8485, 8445+8447 2x)

Středa 15. 1. 2020

Středa je prvním volným dnem tohoto týdne, ale to neznamená, že bych se nudil. Ráno mě čeká poslední návštěva školy v tomto semestru. Na hodině píšeme esej na zadané téma a to bez pomůcek a poznámek. Téma je DYI Panoptikon (DYI, „do-it-yourself“, volně lze přeložit jako „vyrob si svépomocí“) a já mám za pár minut hotov. Snad se bude kolegyni vyučující esej líbit.

Odpoledne mám ještě jeden úkol. Musím navštívit byt své kolegyně Vendy, kde probíhá odečet energií. Naštěstí se uvolil kolega Lukáš, že mi při čekání na paní z energií bude dělat společnost a my tak měli prostor bavit se o aktuálních zážitcích z práce.

Čtvrtek 16. 1. 2020

9/207 – 3x 25 km

Čtvrtek je tradiční ranní směna na lince 9. Ještě jsem se moc nezmiňoval, jak funguje provoz na našich páteřních linkách 9 a 22. Na těchto linkách probíhá ve všední dny tzv. oddělení od vozu. To znamená, že během směny řidič vystřídá několik vozů. Taková směna se neoznačuje pořadím tramvaje, kterou řidič z vozovny vyjíždí (jako v pondělí, všimněte si, měl jsem linku 10, pořadí 12: 10/12), ale číslem tzv. kursu. Pro mě tedy dnes linka 9, kurs 207.

Den začíná jako každý jiný. Mám přidělené pořadí linky 9, kterou si ve vozovně připravím a vyjedu s ní na trasu. Jdu tedy do depa pro vůz 9413, se kterým udělám jedno kolo na lince 9, než půjdu na přestávku opět ve své domovské vozovně Motol.

Vlak 9413 připraven na výjezd. Z vozovny Motol do Řep, pak na Spojovací a u vozovny Motol předání dalšímu řidiči v pořadí.

Po jednom kole tedy odpočívám a svačím ve vozovně, když tu mě čeká první překvapení. Na druhé kolo mi přijíždí žižkovský vůz T3R.P. Samozřejmě tedy v soupravě. Vlak jezdí moc pěkně. S klouzáním si poradí velmi dobře a já se hezky povozím na druhém kole do Řep, na Spojovací a zpět k vozovně. Následuje další přestávka, kdy s výpravčím řeším plánované směny na další týden, abych tento měsíc něco odjezdil.

Souprava 8468+8469 ve smyčce Spojovací

Odpočatý a připravený na své poslední kolo vyrážím před vozovnu a nemůžu uvěřit svým očím. Další souprava T3R.P! Vy co čtete můj blog pravidelně si asi vzpomínáte na mou směnu na lince 24 za vozovnu Žižkov s vozem T3R.P. Jak počítám, tak počítám, za 7 dní jsem se tedy dostal na celkem 7 souprav vlaku T3R.P. To je celkem nevídané skóre a říkám si, že se s těmito vlaky možná i sžiju. Člověk se nechá těmi technologiemi nadupanými vlaky Škoda 15T hrozně rychle rozmazlit, ale toto je pravá tramvajácká řehole.

Pátek 17. 1. 2020

Den D tohoto semestru u mě ve škole. Zde jsem se o projektu moc nezmiňoval, ale ve stručnosti: navštěvoval jsem letos předmět Vývoj počítačových her, který pořádá Matfyz Univerzity Karlovy, kam jsou pozvaní studenti z mého oboru na FF UK, studenti FAMU a Západočeské univerzity v Plzni. Společně máme za semestr vytvořit funkční prototyp počítačové hry v týmech. Dnes jsme své projekty prezentovali a musím říct, že to dopadlo na jedničku. Každý tým přinesl funkční prototyp a bylo hrozně zajímavé sledovat, co zvládl každý za semestr vytvořit.

Sobota 18. 1. 2020

Sobota má nádech rodinného dne. Slavíme spolu s rodiči a známými narozeniny mého taťky. Došlo na bowling na tradičním místě v Mantě na Blatinách a mamka uvařila moc dobrý oběd. Jsem rád, že si mohu jeden den opravdu odpočinout, protože na mě pomalu ale jistě nějaká zimní choroba. Odpoledne ještě sleduju svůj oblíbený biatlon a večer trávím už poklidně doma.

Neděle 19. 1. 2020

20/9 – 128,3 km

Linku 20 jsem v novém roce ještě neměl a dnes je to navíc s unikátním výjezdem z vozovny rovnou na Divokou Šárku. To se nestává moc často, většina vlaků linky 20 vyjede z vozovny Motol nejprve nahoru na Barrandov. Už na Andělu na mě čeká první návštěva, známý šotouš (fanoušek hromadné dopravy) @czech_transport dnes uspořádal fotoden, na který pozval další šikovné fotografy, kteří na mě čekají na Vítězném náměstí.

Na konečné probíráme všechno možné od aktuálního stavu kolejí, po studium a vytouženou práci řidiče tramvaje. Na trati pak kluci vybíhají z tramvaje udělat rychle fotku a pak vyrazit dále. Je to celkem vtipný. Víkend je ideálním dnem na focení. Pokud se nestane nějaká mimořádná událost, je na lince hodně času a prostor pro focení. Celkově to bylo zajímavé zpestření víkendové směny. Samozřejmě bych tak nemohl fungovat každý den, člověk si potřebuje i během směny občas na konečné odpočinout, ale po klidné sobotě to byla moc fajn směna.

Díky moc za fotky @czech_transport, @tramvajak_, @prague_and_transport a @dopravak_plzak. Pošlete prosím klukům like na Instagram. 🙂

Souhrn

Tento týden jsem řídil celkem 9 různých vlaků, 15 vozů a najezdil celkem 359,7 km. Skoro tolik jako v týdnu předcházejícím.

Jeden komentář u “Rok tramvajáka – 3. týden”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *