Kurz – 1. týden

Kolegové z předcházejícího kurzu už uhánějí v cvičných vozech ulicemi Prahy. My jim zatím jen tiše závidíme v pankráckých učebnách. (foto vlastní)

Kurz zahájen. První den se ve vozovně Pankrác sešlo celkem 17 frekventantů. Všichni plní očekávání, jak bude těch příštích deset týdnů vypadat. Nejdříve nás uvítal vedoucí vzdělávání a jeho zástupce. Překvapivě pro mě už rovnou prezentovali kompletní harmonogram kurzu na celých deset týdnů. O něm vám povím více dále. Jinak byl první den hlavně o formalitách: BOZP, požární bezpečnost a informace k alkoholové a drogové politice v DPP. Dozvídáme se, že první jízdy nás čekají už druhý týden kurzu! Je toho tedy hodně, co bychom měli vstřebat už za 1 týden.

Harmonogram

Jak píši výše, již první den dostáváme do rukou kompletní harmonogram našeho kurzu. Je to logické, kurzy se rotují, trvají 10 týdnů a každých 5 týdnů začíná nový. Je tedy snazší ho mít plus minus stejný. Mile mě překvapuje, jak jsou kurzy v DPP dobře organizované.

Součástí kurzu jsou hlavně 3 oborové předměty: Technická příprava, Provozně předpisová soustava a Organizace a řízení tramvajového provozu. Tyto předměty v rámci kurzu rotují, takže každý den máme vždy alespoň dva různé předměty. Díky tomu je výuka záživná a stále se dozvídáme něco nového. Od druhého týdne tyto předměty doplňuje Praktický výcvik ve formě jízd. O tom se více dočtete v dalším příspěvku.

V druhé půlce kurzu, od šestého týdne bude skoro opuštěna teoretická část a každý den probíhá praktický výcvik v ulicích Prahy. V 7., 8. a 9. týdnu pak postupně zkouška z každého jednoho oborového předmětu. To vše vyvrcholí v týdnu 10., kdy nás čeká Státní závěrečná zkouška před komisí z magistrátu hlavního města Prahy.

Místo výuky v druhé půlce kurzu. Lavice cvičného vozu T3.
(foto vlastní)

Náplň prvního týdne

Jak jsem již avizoval, je nutné dostat do našich hlav mnoho informací již první týden, abychom v ulicích Prahy obstáli. Začnu technickou přípravou: zde nás vyučující zasvěcuje do toho, jak fungují jednotlivé typy tramvají. Hlavním poučením z předmětu má být to, že žádný typ tramvaje, který nalezneme v Praze, není úplný originál. Vždy je to výsledek evoluce typů tramvají předcházejících. I když vezmeme vozy nejstarší, poháněné zrychlovačem, tak i přes přechod na pulzní regulaci u tzv. “tyristorek” zůstává mnoho funkcí tramvaje stejných. Dále se dozvídáme, jak fungují brzdy tramvaje (abychom zvládli za každých okolností, pokud možno, včas a bezpečně zastavit). Již první týden se při exkurzi podíváme do deponovaných vozů na Pankráci a konkrétní funkce vozů si zatím alespoň ukážeme. Jeden kolega se dokonce poprvé s tramvají rozjede, aby ji vrátil na původní místo po instruktáži zpětného pohybu s tramvají (rozlišujte od couvání, které se provádí z kabiny řidiče a řidič ho nemůže vykonávat sám).

Hlavní náplní dalšího předmětu, předpisové soustavy, je pro změnu nauka o výhybkách a návěstích, tedy různých značkách a signálech, se kterými se řidič setká. Samozřejmě, je důležité dodržovat všechny předpisy, protože zde nejsou pro legraci, ale vždy odráží aktuální situaci na kolejích, či v ulicích. Letmo mluvíme i o různých výjimečných situacích, abychom o nich co nejdříve slyšeli a byli na ně alespoň mentálně připraveni.

Palubní počítač APEX s informačním a odbavovacím systémem vozu (foto vlastní)

Třetí předmět, nazvaný organizace a řízení tramvajového provozu, je taková všehochuť. Vyučující nám pouští různá videa z provozu, mluví o chybách řidičů a doporučuje, na co si dávat při řízení pozor. Mluvíme i o nehodách, protože i to v podstatě každého řidiče dřív nebo později čeká. Všichni jsme poučeni, že je nezbytné se průběžně učit kompletní linkové vedení tramvají, včetně celé kolejové sítě, tedy nejen to, jak tramvajové linky standardně jezdí, ale kam všude se mohou vozy dostat. Takové množství informací už některé zájemce o profesi odradí. Stručně se dozvídáme, jak funguje přidělování směn, jak vypadá den řidiče tramvaje a kdo je v jaké situaci řidiči nadřízeným. V pátek si také prakticky zkoušíme ovládat palubní počítač, APEX. Ten zajišťuje kompletně informační systém tramvaje a komunikuje s dispečerským programem DORIS. Učíme se pracovat s vlakovým jízdním řádem, abychom byli schopni správně vyhlašovat zastávky a informovat tak cestující. Vše probíhá formou simulace přímo z učebny, kompletně bez vyrušení reálného provozu tramvají.

Závěrem

První týden utekl jako voda. Nicméně velké množství informací, kterým nás musí vyučující zahltit před nástupem do vozů, již odradil 4 z našich řad. Aktuálně tedy zůstáváme v počtu 13 frekventantů. Navzájem se povzbuzujeme a držíme si palce, aby se nás v dalších týdnech udrželo co nejvíce. Tak na shledanou za týden.

2 komentáře u „Kurz – 1. týden“

  1. To by člověk nevěřil, co všechno musí tramvaják zvládnout, než ho pustí samostatně do ulic Prahy. Velmi zajímavé.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *