Pondělí 13. 4. 2020
96/61 (1/61) – 121 km
Máme tu velikonoční pondělí. A jelikož jsem si tento den plánoval dlouho dopředu jako den, kdy se dopoledne bude šupat a já mám čas až později, viselo mi v požadavcích už delší dobu, že bych si přál noční směnu.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_1833-768x1024.jpg)
Tou dobou jsem však neočekával, že situace kolem mých oblíbených vozů T6 se začne stupňovat tak rychle. Vlaky byly vyřazeny z nočního provozu a po celé Praze v noci řádí pouze vozy T3R.P. To se tedy dnes nevyhnulo ani mě.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_8033-1024x768.jpg)
K mému milému překvapení je ale vlak čekající na „myčáku“ perfektně nachystán, uklizený jak v salonu, tak v kabině. Všechno funguje jak má a já si na palubním počítači nastavím výjezdovou trasu na Spojovací. Jedu v podstatě jako linka 9 jen pod číslem 1.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_7170-1024x768.jpg)
Co jsem ale neodhadl, je výjezd z vozovny. V čase napsaném na vozovém jízdním řádu vyrážím vraty ven do města. Když už jsem na silnici, ze zastávky vyráží vlak linky 9. Na chvíli zpanikařím, ale vlak mi nechá prostor a já vyrážím jako první. Pak mi to teprve trkne. Vlak jsem mohl pustit a krásně se celou cestu vést až na Spojovací v podstatě prázdný. Teď už jsem se poučil.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_4656-1024x768.jpg)
Když se na Spojovací otočím, vyrážím už po standardní trase linky 1 ve směru Sídliště Petřiny. Je to vůbec poprvé, kdy tuto trasu s cestujícími jedu. Jedná se o tangenciální linku, která se vyhne středu města. Sdílí jednu konečnou s mou frekventovanou linkou 9, ale je o pár minut kratší. Při cestě zahlédnu zřejmě velkou mimořádnou událost na Hradčanské, střet vlaku s osobou. Majáky záchranných složek jsou vidět na kilometry daleko.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_0689-1024x768.jpg)
Na Sídliště Petřiny jedu od zácviků s cestujícími úplně poprvé. Jakpak by ne. Linku 1 ani 2 vozovna Motol nevypravuje. Je to pěkná, relativně nová smyčka. Jen naše sociální zázemí je trošku dál než na jiných konečných. Nicméně je tu klid, obzvlášť v těchto nočních hodinách. Na trasu linky 1 se vydám ještě jednou, na Spojovací a zpět. Pak už se měním na noční linku, kvůli které tu jsem dnes hlavně.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_0705-1024x768.jpg)
Linka 96 je složena ze tří denních linek: z Petřin jako linka 1 na Strossmayerovo náměstí, dále jako linka 6 na Otakarovu a pak jako linka 11 na Spořilov. Ani jednu z těchto linek nejezdím pravidelně a o to větší zážitek z dnešní směny mám. Trasa je to klidná, vezu pouze pár cestujících.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_7000-1024x768.jpg)
Na lince 96 jedu také jen kolo a půl a následně zatahuji z druhé konečné Spořilov. Zajímavostí je, že z důvodu přestupů mezi spoji linek 95 a 96 zastavuje linka místo na náměstí Bratří Synků na Otakarově a projíždí tak Zámeckou ulicí, kudy se v běžném denním provozu nejezdí.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_0750-1-1024x768.jpg)
Jelikož jsem toho předešlou noc moc nenaspal a přešel rovnou na noční směnu, melu na cestě do vozovny z posledního. V záloze mám v batohu vždy připravený energetický nápoj, ale ani dnes nebyl potřeba. Schovám si ho tedy na další noční nebo polonoční směnu.
Úterý 14. 4. 2020
6/61 (99/61) – 100 km
Když se dopoledne po noční směně probudím, svítí na mém telefonu pár minut stará zpráva výpravčího „Ahoj, nevzal bys prosim dneska nocni 21:21-5:20h. Zavolej prosim jak budes moc. Vypravna Motol“. No páni. Tak se mi z volného dne vyklubala další noční směna. To jsem nečekal. Nicméně kolegům zjevně můj přechod na noční režim přišel vhod a tak mě využijou hned nadvakrát.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_4771-1024x768.jpg)
Po hovoru s výpravčím zjistím, že se jedná o linku 6, resp. 99. Linku 6 jsem ještě neměl, a tak se na směnu těším ještě o něco více. Směna je samozřejmě opět s vozem T3R.P. Dnešní nástup až v půl desáté večer je na noční směnu opravdu pozdní. Čeká mě tedy pouze jedno půlkolo na lince 6, z Palmovky na Kubánské náměstí s následným přejezdem do Hostivaře a pak kolo a půl na lince 99.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_5604-1-1024x768.jpg)
S obratištěm Palmovka mám obecně jen málo zkušeností. Nicméně podle jízdního řádu v notách snadno pochopím, kudy se smyčkou otáčím. Následná trasa linky 6 s přejezdem do Hostivaře mě už nezaskočí, i cestujících je stále pět a půl. Linku 99 jsem měl nejen v zácvicích, ale i jednou dobrovolně po kurzu. Nemám s ní žádný problém. Je to kombinace linek 9 a 22.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_8155-1024x768.jpg)
Směna je v podstatě srovnatelná s tou včerejší. Na konečné si volám s kamarádem Milanem, který mi tak ochotně pomáhá neusnout, i když to mnoho nočních řidičů na konečné dělá. Já dnes ale zamýšlím zůstat vzhůru a vyspat se během dne. K mé úlevě mám zítra úplně volný den a ve čtvrtek odpolední. Žádná divoká změna režimu se brzo nekoná.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_8955-1024x768.jpg)
Středa 15. 4. 2020
Když se před polednem probudím, čekám, jestli mi nepřijde opět zpráva o tom, že mám vyrazit do práce, na noční. K mému překvapení je klid. Dnes si tedy dám odpočinkový den.
Abych nemusel vařit, mám objednaný oběd v naší výdejně menzy v Kamzíkové ulici. Večer mě čeká předmět Digitální technologie jako byznys s Petrem Koubským. Z toho mám vždy radost, dozvím se něco zajímavého od svých spolužáků, dnes od spolužáka Honzy o současné Číně. Večer si pak dám cvičení u televize, kolečko jógy.
Čtvrtek 16. 4. 2020
25/4– 131 km
Na svou první směnu na lince 25 nastupuju na Hradčanské. Toto místo je střídacím bodem jak pro řidiče z vozovny Vokovice, tak pro nás z Motola. Je to nejbližší místo od našeho běžného střídacího místa, Anděla. Kromě linky 25 v současné době jezdí motolští řidiči ještě linku 22, kde střídání probíhá na Karlově náměstí.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/Adjustments.1-1024x683.jpeg)
Dnes se mi poštěstilo na směnu dostat svůj oblíbený vlak 15T s číslem 9393. Vždy na něm rád pozoruju v jaké kondici zrovna je, zda má zbroušená kola, nejsou na nich plochy, jak reaguje na ruční řadič atd. Dnes jezdí perfektně.
S linkou 25 jedu z Hradčanské směrem na Bílou Horu. Na té je vidět, že v současnosti nečerpáme přestávky formou střídání na voze ale jen na konečné. Už při mém příjezdu je totiž přeplněná vlaky. Já se do výstupní zastávky skoro nevejdu.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/Adjustments.3-1024x683.jpeg)
Trasa linky 25 je tangenciální. To znamená, že se nedostane do úplného centra, podobně jako linka 1, kterou jsem měl v pondělí a společně tvoří tzv. páteřní svazek. To znamená, že v určeném úseku jedou po stejné trase a mají komplementární intervaly, tak aby zde byl provoz zajištěn pravidelně. Další tangenciální linkou je například linka 7 nebo v současné době neprovozovaná linka 19.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/Adjustments.2-1024x683.jpeg)
Linka 25 je klidná, řekl bych místy až moc. Jediným problematickým místem je v současné době Libeň, kde probíhá rekonstrukce silnice a tak auta střídavě přejíždí z jedné strany přes tramvajový pás na druhou. Už zde bylo za krátkou dobu několik nehod tramvaje s automobilem, a proto zde jedu extra opatrně.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_8149-1024x768.jpg)
Směna uběhne jako nic. Večer mě ale čeká ještě zajímavý zážitek. Svou běžnou jízdu na lince 25 ukončím v obratišti Bílá Hora, ze kterého se vydávám do domovské vozovny Motol. Do vzdušnou čárou 1,5 km vzdálené vozovny vyrážím přes Hradčanskou, Malou Stranu a Anděl v trase dlouhé 15 km. Opravdu nám zde chybí trať z Vypichu na Motol, díky které by se cesta na Břevnov zkrátila několikanásobně.
Pátek 17. 4. 2020
Pátek je po pracovní stránce dnem volným. Dnes mě ale čeká prezentace v rámci předmětu Akademické čtení v ruštině. Pro své spolužáky jsem si připravil úryvek z jedné disertační práce, ve které se autor věnoval různým aplikacím pro městskou dopravu ve světě. Srovnává tedy funkčnost těchto aplikací v rámci regionů rozesetých po celé planetě. Dnes jim text pouze představím a na příště ho budeme všichni z ruštiny překládat.
Večer nás ještě čeká krátké školení k zítřejšímu natáčení v rámci školního multimediálního projektu. Oproti očekávání jsme hotoví asi za 10 minut, nicméně o natáčení se zítra ještě rozepíšu.
Sobota 18. 4. 2020
O projektu Kafkova Praha jsem se již dříve zmiňoval. Naším dnešním úkolem je ve studiu Forbes natočit hlas Kafky, pro který jsme si vybrali hlas studenta Tomáše z DAMU. S tím se ve studiu potkáme už v 10 dopoledne. Začátek natáčení je pomalejší, nejistý. Aby se nám Tomáš trochu uvolnil, objednám pizzu z vedle sousedící restaurace Pizza Nuova.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_2177-1024x768.jpg)
Jelikož už se odpoledne musím zúčastnit rodinné oslavy, nechávám kolegu Marka s hercem Tomášem pracovat samotné. Dobrých pět hodin jim nahrávání zabere, aby bylo vše perfektní a studenti slyšeli hlas Kafky v té nejlepší kvalitě.
Neděle 19. 4. 2020
V neděli se vydávám na výlet na Jih. Konkrétně do města Prachatice, které jsem ještě v životě nenavštívil. Od převzetí vlakové linky z Prahy do Českých Budějovic přes Písek zde klesá frekvence spojení a chybí navazování na vlaky GW Train Regio na Šumavu. Z toho důvodu se na výlet vydávám přes Plzeň.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_0105-1024x670.jpg)
Když už jsem se v Plzni zastavil, nemohl jsem si nechat ujít příležitost prohlédnout si alespoň pár místních tramvají. Návazný vlak však jel brzy a já se vydal na úprk na vlak směr Brno hlavní nádraží jedoucí přes České Budějovice.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_9367-1024x768.jpg)
Cesta je velmi příjemná, vlaky jsou liduprázdné a WiFi funguje překvapivě perfektně téměř v celé trase. Průvodčí jsou očividně rádi, že je alespoň nějaký provoz a tak prohodí i přes nepříjemné roušky pár slov. Když přestupuji v Číčenicích na vlak GW Train Regio, už čeká na své koleji.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_2108-1024x761.jpg)
Jízda místní lokálkou GW Train je opravdový zážitek. Panoramatická okna vlaku umožňují široký výhled na okolí Šumavy, vlak však zajíždí až přímo do národního parku a je tak skvělou vstupenkou do této krásné oblasti. Na víkend můžu jen doporučit. Já však vystupuji dříve, už ve stanici Prachatice lázně.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_2134-1024x768.jpg)
Prachatice jsou opravdu krásné město, ve kterém na vás už dýchá Šumavský vzduch a příroda. Na oblast dozorující vrcholek Libín s přilehlým lesem je možná první známkou nedalekého národního parku Šumava. Jelikož jsem se sem vypravil v tento deštivý den, za každým rohem vnímám vůni lesa a nelze přehlédnout mlžný opar, který bouřka zanechala.
![](http://ridicprazsky.cz/wp-content/uploads/2020/05/IMG_2602-1024x768.jpg)
Věděli jste, že tímto renesančním městem procházela hranice mezi Německem a Protektorátem? Přes tuto hranici utíkalo mnoho obyvatel a dodnes zde žije mnoho obyvatel s německým občanstvím. Docházelo zde ke koncentraci majetku, který lidé přehazovali přes hranici tak, aby jim nebyl zabaven. Celkově na mě toto relativně vzdálené město zanechalo velmi dobrý dojem a těším se, že se do něj zase někdy podívám, třeba pro změnu za slunného dne.
Shrnutí
Tento týden jsem měl jen 3 směny. 2 noční s vozy T3R.P a jednu odpolední s mým oblíbeným vozem Škoda 15T 9393. Celkem najeto 352 km.